Niedawno krytykowałem rządząca PO za "urawniłowkę emerytur" http://tiny.pl/hjgmr, czyli podwyżkę kwotową. Dziwne, że wciąż nie wypowiada się Trybunał Konstytucyjny, mimo że ma precedens w tej sprawie czasów rządów AWS - UW. Krytykowałem także za podniesienie wieku emerytalnego http://tiny.pl/hpqkr .
Oczywiście za bieżące sprawy odpowiada rządząca koalicja PO - PSL, nieraz wspierana przez Ruch Palikota. Krytykowałem (uważam, że słusznie) przede wszystkim aktualnie rządzących. Ale i wcześniej różnie bywało i wielu powinno bić się w piersi. Własne, a nie cudze!
Gdy na forach Onetu przypominałem, że w 2007 r. emeryci i renciści nie otrzymali waloryzacji świadczeń, oburzeni fani PiS obrzucali mnie inwektywami i zarzucali kłamstwo. "Poziom" niektórych wypowiedzi wskazywał, że wcześniej podobnie pisali w szaletach. Teraz czynią to w internecie, ale fetor taki sam. Mam idiotoodporny charakter, więc nie odpowiadam im według ich "poziomu".
Zatem wypada dodać, że emeryci i renciści nie tylko nie otrzymali waloryzacji, ale jeszcze z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zabierano im pieniądze (ich pieniądze!) które przeznaczano na cele biegunowo odległe od sensu istnienia ZUS. Np.zabrano im 40 milionów zł z przeznaczeniem na budowę Świątyni Opatrzności Bożej oraz 20 mln zł na zwiększenie budżetu "biednego" IPN. 40 mln zł dla świątyni zamiast dla ZUS:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,3875054.html#sondaz
Tylko nieliczni otrzymali jednorazowe ochłapy, które zresztą nie zwiększyły "podstawy wymiaru". Czyli nieotrzymanie waloryzacji powoduje fakt otrzymywania mniejszych świadczeń w następnych latach.
Zwolennicy PiS z zacietrzewieniem twierdzili także, że wcześniej w 2005 oraz w 2006 r. emeryci i renciści nie otrzymali żadnych świadczeń, przywołując ustawę z 2004 r. Jakoś nie przyszło im do główek że każdy akt prawny można poprawić, uzupełnić lub zmienić, częściowo lub całkowicie.
Może to ich przekona, że mylą się?
(skopiowane w całości)
:: Informacje :: Uprawnienia :: Prawo :: Rehabilitacja :: PFRON :: Bez barier :: Zakłady Pracy Chronionej :: Poradniki :: NSZZ Solidarność ::
:: Podatek VAT :: Programy celowe :: Rzecznik Praw Obywatel. :: Protesty :: Świadczenia :: Aktualności :: Karty praw :: O mnie :: Home ::
W 2005 r. ponad 9 mln emerytów i rencistów czekają duże zmiany będące przede wszystkim konsekwencją wprowadzenia nowego sposobu waloryzacji pobieranych przez nich świadczeń. W przyszłym roku podwyżek nie będzie, ale rozpocznie się wyrównywanie tzw. starego portfela, a najgorzej uposażeni świadczeniobiorcy mogą liczyć na specjalny dodatek. Od nowego roku zaczną też obowiązywać bardzo ważne regulacje dla osób występujących o renty z tytułu niezdolności do pracy – będą one mogły wnieść sprzeciw od orzeczenia lekarza orzecznika ZUS. Ponadto planuje się, aby osoby, których świadczenia nie przekraczają 800 zł miesięcznie, otrzymywały specjalne wyrównanie. Mogą się również zmienić zasady otrzymywania rent z tytułu niezdolności do pracy i ich wypłacania dla osób dorabiających, a także warunki nabycia renty rodzinnej przez wdowców.
Bartosz
Marczuk,
Źródło:
„Gazeta Prawna”
z 17 grudnia 2004 r.
16 września 2004 r. wchodzą w życie zmiany, które
wprowadzają od nowego roku inny sposób waloryzacji emerytur oraz rent i
oznaczają rzadsze ich podwyżki dla ponad 9,2 mln osób. Natomiast świadczenia
5,2 mln emerytów i rencistów tzw. starego portfela będą stopniowo podwyższane.
Uchwalona 16
lipca br. nowelizacja ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (opublikowana w Dz.U. nr 191, poz. 1954)
wprowadza zmiany w sposobie waloryzacji emerytur i rent wypłacanych z ZUS,
KRUS oraz systemu tzw. służb mundurowych i wymiaru sprawiedliwości.
Zmiany w sposobie waloryzacji
oznaczają, że:
• świadczeniobiorcy nie
otrzymają jak dotychczas corocznej podwyżki – w zależności od poziomu inflacji
będzie przeprowadzana rzadziej (prognoza – patrz tabelka),
• podwyżki będą wprowadzane od 1
marca w roku następującym po tym, w którym wskaźnik inflacji (od roku, w
którym odbyła się ostatnia waloryzacja) wyniesie co najmniej 5 proc.,
• jeśli w ciągu 2 kolejnych lat
(następujących po roku, w którym odbyła się po raz ostatni waloryzacja),
wzrost cen nie osiągnie 5 proc., waloryzacja będzie przeprowadzona zgodnie z
rzeczywistym wskaźnikiem – od 1 marca następnego roku; bez względu więc na
poziom inflacji musi się ona odbyć przynajmniej raz w ciągu trzech lat,
• składnik uzupełniający
mechanizm podwyższania świadczeń (20 proc. wzrostu płac) będzie uznaniowy, a
nie
automatyczny.
Wchodzące 16
września 2004 r. w
życie przepisy zapowiadają też wyrównanie świadczeń przyznanych przez ZUS w
latach 1993–1998 z zaniżoną kwotą bazową (tzw. stary portfel). W pierwszej
kolejności podwyżki otrzymają osoby urodzone przed 1 stycznia 1930 r. –
czyli takie, które do końca br. ukończą 75 lat. Dla nich podwyżka będzie
rozłożona na dwa najbliższe lata. Najpierw od marca 2005 r. wysokość ich
świadczeń zostanie ustalona ponownie, przez podniesienie kwoty bazowej
aktualnej na moment przyznania do poziomu 96,5 proc. przeciętnego
wynagrodzenia (przyjętego do ustalenia wysokości świadczenia). Następnie od
marca 2006 r. zostaną one wyrównane przy uwzględnieniu 100 proc.
wspomnianego wynagrodzenia.
Osoby
urodzone po 31 grudnia 1929 r. będą miały podwyższane świadczenia w czterech
etapach:
• od marca 2007 r. zostaną
ponownie ustalone do kwoty 94,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia przyjętego
do ustalenia wysokości świadczenia w dniu jego przyznania, a dalej
odpowiednio,
• od marca 2008 r. do kwoty 96
proc. tego wynagrodzenia, od marca 2009 r. do 98 proc. tej wartości i
wreszcie od marca 2010 r. do 100 proc.
Co
jeszcze czeka emerytów i rencistów od nowego roku
Zmiany już
uchwalone przewidują, że:
• w marcu 2005 r. i 2006 r. (o
ile nie będzie waloryzacji) odbędzie się jednorazowa wypłata (75 zł lub 100
zł) dla osób pobierających z ZUS i KRUS najniższe emerytury i renty.
Zmiany,
które znajdują się w Sejmie przewidują m.in.:
• nowy sposób zawieszania i
zmniejszania emerytur i rent osób dorabiających do tych świadczeń,
• podniesienie wieku
uprawniającego do korzystania z renty rodzinnej dla wdowców,
• obniżenie o 25 proc. renty z
tytułu całkowitej niezdolności do pracy lub renty rodzinnej, jeśli osoba ją
pobierająca osiągnie dochód powyżej 50 proc. minimalnego wynagrodzenia,
• przechodzenie „z urzędu” na
emeryturę przez osoby pobierające renty po osiągnięciu przez nie wieku
emerytalnego.
Bartosz
Marczuk
,
Źródło: Gazeta Prawna 182/2004 z dnia 2004-09-16
Źródło: Gazeta Prawna 182/2004 z dnia 2004-09-16
Stary portfel
Kiedyś będzie
równo…
Podobno to nie
fragment bajki. O podwyższeniu emerytur tzw. starego portfela zadecydował w
lipcu br. Sejm. Likwidacja dysproporcji pomiędzy emeryturami, przyznanymi w
latach 1993-1998 a późniejszymi, nie nastąpi jednak z dnia na dzień. Raczej nie
znikną też różnice w naliczaniu emerytur.
Sejm nierychliwy
Sejm zareagował w ten sposób na
orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z… 10 stycznia 1995 roku. Trybunał
podkreślał wówczas, że wprowadzenie w 1993 roku w ustawie budżetowej nowych
zasad naliczania emerytur, rent inwalidzkich i rent rodzinnych w oparciu o
obniżoną kwotę bazową naruszyło konstytucyjny porządek prawny obowiązujący w
dziedzinie tworzenia prawa, zasady państwa prawa,
a także zasadę zaufania obywateli do państwa. Cóż, może lepiej późno (nawet po ponad 9 latach) niż wcale. Rząd i tak lamentuje, że likwidacja „starego portfela” pochłonie 11,5 mld zł.
a także zasadę zaufania obywateli do państwa. Cóż, może lepiej późno (nawet po ponad 9 latach) niż wcale. Rząd i tak lamentuje, że likwidacja „starego portfela” pochłonie 11,5 mld zł.
„Stary portfel” powstał za czasów
rządu Hanny Suchockiej, gdy w państwowej kasie brakowało pieniędzy na
emerytury. Parlament obniżył wówczas tzw. kwotę bazową, od której naliczano
emerytury – ze 100 proc. do 91. W następnych latach podniesiono ją o 2 proc., do
93 proc. Emeryci „starego portfela” niższe świadczenia dostają do dzisiaj. Nowo
przyznawane świadczenia emerytalno-rentowe są wyższe o 41,3 proc. od świadczeń
przyznawanych przed 1996 rokiem. Aż 5,2 mln emerytów i rencistów stanowią ci z
tzw. starego portfela.
Chory system
Jak podkreśla Zbigniew
Kruszyński, kierownik Biura Polityki Społecznej Komisji Krajowej
„Solidarności” i członek prezydium KK „S”, obecne regulacje nie zlikwidują
starego portfela. – Istniejący system naliczania emerytur powoduje już niejako z
założenia nieprawidłowości i nierówności w świadczeniach. Nie może być przecież
tak, że różnica paru dni w terminie przejścia na emeryturę decyduje o znaczących
dysproporcjach w wysokości otrzymywanego świadczenia. Podstawa jego wymiaru
zmienia się przecież co kwartał – mówi Kruszyński. Zwraca też uwagę, że
skomplikowany sposób naliczania emerytur powoduje, że powstaje nowy „stary
portfel”.
Czekaj tatka…
Decyzja Sejmu nie oznacza, że
automatycznie najstarsi emeryci będą otrzymywać od teraz takie świadczenia
porównywalne z tymi, którzy przeszli na emeryturę po 1998 roku. Najwcześniej, w
marcu przyszłego roku, świadczenia zostaną zwiększone najstarszym emerytom,
urodzonym przed 1 stycznia 1929 roku. Emeryci 86-letni i starsi dostaną podwyżkę
od razu w pełnej wysokości – miesięcznie brutto około 78 zł, już od marca
przyszłego roku. Młodszym będzie wypłacana stopniowo. Osoby w wieku 75-85 lat
mogą liczyć na oszałamiającą kwotę 11 zł podwyżki od marca 2005 roku. W
następnych latach ma być więcej – proces wyrównywania ma potrwać aż do 2008
roku. Emeryci urodzeni po 1929 roku na podwyżki muszą czekać do roku 2009, a
wyrównywanie potrwa trzy lata. Dopiero wtedy zniknie tzw. stary portfel – kwota
bazowa stosowana dla obliczania wysokości emerytury wyniesie dla wszystkich
emerytów 100 proc.
Co ważne, państwo nie przewiduje
wypłaty wyrównań, rekompensat ani odsetek z tytułu zaniżanych przez lata
świadczeń. Ile przez te lata stracili emeryci? Ilu nie doczekało lipcowej zmiany
prawa? Ilu nie doczeka wyrównania wysokości swoich emerytur do „normalnego”
poziomu? Tego jakoś specjaliści rządowi nie kwapią się wyliczać.
Lepsi i gorsi emeryci
W ten sposób ma zniknąć wreszcie
podział na emerytów lepszych i gorszych. Czy jest to realne? Sęk w tym, że
zasady waloryzacji emerytur są ciągle płynne i ci, którzy dzisiaj dostają w
miarę wysokie świadczenia, już za rok mogą „popaść w niełaskę” państwa.
Wprawdzie ustawa przewiduje wyrównanie wskaźnika kwoty bazowej do 100 proc.
najstarszym emerytom i rencistom, ale pozostawia drugą przyczynę powstawania
ukrytego „starego portfela” – waloryzację cenową pobieranych świadczeń.
Tym sposobem nowo przyznawane
świadczenia po roku 2011 nadal będą wyższe o 34 proc. od emerytur i rent
przyznawanych przed 1996 rokiem, o porównywalnym wskaźniku wysokości
świadczenia. Pozostaje bowiem dysproporcja wynikająca z waloryzowania
dotychczasowych świadczeń w oparciu o wzrost cen, a przyznawaniem nowych
świadczeń wg wskaźnika wzrostu przeciętnych wynagrodzeń.
Jarosław Wierzchołowski,
Źródło: Magazyn NSZZ „S” Gdańsk nr 12/2004.
Źródło: Magazyn NSZZ „S” Gdańsk nr 12/2004.
Sejm przyjął w
piątek 16.07.2004 r. jedną z kluczowych dla planu Hausnera ustaw: nowelizację
waloryzacji rent i emerytur. - Zdrowy rozsądek i dobro Polski zwyciężyły -
cieszył się minister polityki społecznej Krzysztof Pater. Uśmiechnięty
wicepremier Jerzy Hausner opuszczał Sejm w podskokach. (...)
Za ustawą było 254 posłów z: SLD,
PO, SdPl Marka Borowskiego, PLD Romana Jagielińskiego, UP oraz SKL. Przeciw
ustawie wystąpiło 138 posłów, w tym PiS, PSL, Samoobrona oraz LPR. Pomogła
Platforma Obywatelska. Bo choć bez jej głosów cała ustawa i tak by przeszła, to
dzięki PO przyjęto takie rozwiązania, które nie zaszkodzą finansom publicznym.
Platforma zmieniła zdanie i poparła mniej korzystną dla emerytów waloryzację, bo
do ustawy dopisano likwidację tzw. starego portfela. (...)
Niższe podwyżki i koniec „starego portfela”
Decyzja Sejmu oznacza, że
renty i emerytury będą podnoszone nie jak do tej pory, co roku, ale dopiero, gdy
inflacja z kolejnych lat - od ostatniej podwyżki - przekroczy 5 %. Nie rzadziej
jednak, niż co dwa lata.
Podwyżki będą rzadsze i -
nie ma, co kryć - niższe niż przy obecnym mechanizmie waloryzacji. Dotąd
podwyżki zależały nie tylko od wzrostu cen, ale także wzrostu przeciętnego
wynagrodzenia. Dzięki temu emeryci także korzystali ze wzrostu gospodarczego,
gdy płace szły w górę. Nowe zasady podwyżek przewidują waloryzację wyłącznie
cenową, co ma chronić emerytów przed inflacją i zagwarantować utrzymanie
realnego poziomu świadczeń.
Co otrzymają oni w zamian?
Sejm postanowił zlikwidować 5,3 mln emerytur i rent „starego portfela”. Powstały
one za czasów rządu Hanny Suchockiej (UW), gdy w państwowej kasie brakowało
pieniędzy na emerytury. Parlament obniżył wówczas tzw. kwotę bazową, od której
naliczano emerytury, ze 100 do 91 % (w następnych latach podniesiono ją o 2 pkt.
%, do 93 %). Emeryci „starego portfela” niższe świadczenia dostają do dzisiaj.
Nieoczekiwanie tamtej decyzji bronił w piątek Jerzy Hausner. - Rosła inflacja,
zadłużenie państwa było wysokie, wzrost gospodarczy niski. Gdyby tej decyzji nie
podjęto, inflacja byłaby jeszcze większa, a to zawsze uderza w najsłabszych -
tłumaczył wicepremier Hausner.
Sejm jednogłośnie
przegłosował podwyżki dla „starego portfela”. W pierwszej kolejności dla 75 -
latków i starszych emerytów - ich świadczenia wzrosną średnio o 41 zł
miesięcznie w przyszłym roku i kolejne 41 zł w 2006 r.
Od 2007 r. kwota bazowa
będzie stopniowo podnoszona młodszym emerytom „starego portfela”. Ostatecznie
zostanie on zlikwidowany w 2010 r. Ogółem według rządu likwidacja „starego
portfela” pochłonęłaby 11,5 mld zł.
Teraz ustawą zajmie się Senat.
Budżetowi nieco lżej
Na prośbę PO minister Pater przedstawił wczoraj
(15.07.2004 r.) nowe wyliczenia dotyczące skutków uchwalenia nowych zasad
waloryzacji i likwidacji „starego portfela”. Nowe, bo ruszyła w gorę inflacja i
prognozy rządu sprzed kilku miesięcy musiały zostać skorygowane.
Wynika z nich, że całkowite
oszczędności „netto” dla budżetu na waloryzacji rent i emerytur w latach 2005-10
to 28,1 mld zł. Z tego 11,5 mld zł pochłonie - w tych samych latach - likwidacja
„starego portfela”. W budżecie zostaje, więc 16,6 mld zł.
I tak, w 2005 r. nie będzie
musiał wydać na podwyżki dla emerytów 4,5 mld zł i mimo, że 0,5 mld zł kosztować
będzie „stary portfel”, to wciąż pozostaje 4 mld zł. O tyle można zmniejszyć
deficyt budżetowy i nasz dług publiczny. W latach 2005-07 budżet zaoszczędzi
11,9 mld zł.
Na podstawie artykułu
Agaty
Nowakowskiej
z dnia 16.07.2004 r. zamieszczonego w Gazecie Wyborczej
z dnia 16.07.2004 r. zamieszczonego w Gazecie Wyborczej
Co będzie zamiast waloryzacji?
Ponad 1,2 mln emerytów i rencistów otrzymujących
aktualnie świadczenia z tzw. starego portfela może otrzymać od marca przyszłego
roku podwyżkę swoich świadczeń. Aby tak się stało, Sejm musi podjąć decyzję o
zmianie mechanizmu waloryzacji wszystkich świadczeń, zawartej w tzw. planie
Hausnera.
Propozycja podwyżek świadczeń zawarta jest
w projekcie ustawy, którą do marszałka Sejmu zamierzają zgłosić posłowie Sojuszu
Lewicy Demokratycznej, Unii Pracy i Federacyjnego Klubu Parlamentarnego, a który
powstał w porozumieniu z resortem gospodarki i pracy (obecnie wnioskodawcy
zbierają pod nim podpisy). Wiceprzewodnicząca klubu SLD Alicja Murynowicz
powiedziała „Gazecie Prawnej”, że ma nadzieję, iż rząd pod kierunkiem prof.
Belki poprze projekt tej ustawy.
Skutki finansowe wyrównania starego
portfela i zmian
w sposobie waloryzacji emerytur i rent (mln zł) |
||
Lata
|
Wzrost wydatków
|
Planowane oszczędności
z tytułu zmian zasad waloryzacji
|
2005
|
230
|
1 950
|
2006
|
230
|
4 780
|
2007
|
220
|
2 060
|
2008
|
540
|
4 600
|
2009
|
700
|
b.d.
|
2010
|
710
|
b.d.
|
2011
|
720
|
b.d.
|
SUMA:
|
3 350
|
13 390
|
Źródło: uzasadnienie projektu
ustawy, program ograniczania i uporządkowania
|
– W trakcie konsultacji z prof. M. Belką
podkreślał on, że priorytetem jego rządu w zakresie polityki społecznej będzie
rozwiązanie problemu starego portfela i wobec tego wierzę, że projekt poselski
zostanie przez nowy rząd poparty – podkreśliła posłanka. Problem starego
portfela powstał w latach 90. Był konsekwencją tego, że w poszczególnych latach
(do 1999 r.) obowiązywała inna tzw. kwota bazowa. Spowodowało to, że dwie osoby
o dokładnie takim samym stażu pracy i uzyskiwanym w jej trakcie wynagrodzeniu
mają, w zależności od momentu opuszczenia rynku pracy, różną wysokość świadczeń.
Projekt posłów zakłada, że wyrównywanie świadczeń
emerytalno - rentowych przyznanych w latach 1993-1998 rozpocznie się od 1 marca
2005 r. i potrwa do roku 2011 włącznie. W pierwszej kolejności podwyżki mają
dostać osoby powyżej 86 roku życia (około 78 zł) i ci, którzy są w wieku
pomiędzy 75-85 lat. W pierwszych trzech latach podwyższane byłoby około 1 mln
wypłacanych aktualnie świadczeń, w 2008 r. podwyżka objęłaby ponad 4 mln z nich,
a w ostatnich trzech latach, 2009 – 2011, każdorazowo około 3,3 mln świadczeń.
Oczywiście w poszczególnych latach podwyżki mogłyby otrzymywać te same osoby,
gdyż świadczenia przyznawane w przeszłości od kwoty bazowej niższej niż 100
proc. przeliczane byłyby etapami. Polegałoby to na tym, że wysokość emerytury
lub renty ustalano by ponownie, uwzględniając wysokość kwoty bazowej aktualnej
na dzień ich przyznania, i dokonano by wszystkich podwyżek, jakim konkretne
świadczenie podlegałoby od daty przyznania. Posłowie szacują, że operacja
wyrównywania starego portfela obejmie około 5,3 mln świadczeniobiorców.
Dodatkowo projekt przewiduje, że w latach 2005 i 2006 wszyscy emeryci i
renciści, pobierający najniższe świadczenia 1 marca otrzymają 100 zł
jednorazowej zapomogi (75 zł renciści pobierający rentę z tytułu częściowej
niezdolności do pracy). Warunkiem do przeprowadzenia takiej operacji byłoby, że
w danym roku nie przeprowadzono by waloryzacji wszystkich świadczeń.
Bartosz Marczuk
Źródło: Gazeta Prawna, z 5.05.2004 r.
::
Informacje ::
Uprawnienia ::
Prawo ::
Rehabilitacja ::
PFRON :: Bez barier
::
Zakłady Pracy
Chronionej ::
Poradniki ::
NSZZ
Solidarność ::
:: Podatek VAT :: Programy celowe :: Rzecznik Praw Obywatel. :: Protesty :: Świadczenia :: Aktualności :: Karty praw :: O mnie :: Home ::
:: Podatek VAT :: Programy celowe :: Rzecznik Praw Obywatel. :: Protesty :: Świadczenia :: Aktualności :: Karty praw :: O mnie :: Home ::
Ostatnia modyfikacja:
grudzień, 2004
www.kodeki.org/?17iuk4bgjfekeio0018d5
[kliknij na link aby do mnie napisac]
[kliknij na link aby do mnie napisac]
Wybierz
Polecane:
Składki i świadczenia
| Formularze
| Poradniki
| Blog Rzecznika ZUS
| 77-lecie ZUS
Data aktualizacji: 15.02.2006 r.
Informacje, komunikaty
Informacja ZUS z dnia 14 lutego 2006 r. w sprawie podwyżki emerytur i rent z FUS od 1 marca 2006 r. z tytułu waloryzacji świadczeń i podwyższenia najniższej podstawy wymiaru rent inwalidów wojennych i wojskowych
Na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Zakład
Ubezpieczeń Społecznych dokona - od 1 marca 2006 r. - waloryzacji
emerytur i rent, podwyższenia świadczeń najniższych oraz dodatków do
emerytur i rent.
Zgodnie z ustawą z dnia 11 października 2002 r. o zmianie ustawy o
zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o
kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji
wojennych i okresu powojennego (...) świadczenia przyznane na podstawie
tych ustaw nie będą podlegać bieżącej waloryzacji od 1 marca br.
Natomiast podstawy wymiaru tych rent, niższe niż 1 650,00 zł, zostaną
podwyższone od 1 marca do tej kwoty.
Kto otrzyma podwyżkę?
Szacuje się, że w wyniku waloryzacji podwyższone zostaną emerytury i renty pobierane z FUS przez około 7,3 mln emerytów i rencistów, w tym około 0,2 mln osób otrzymujących emeryturę bądź rentę z FUS łącznie ze świadczeniem rolniczym.
Podwyżki rent inwalidów wojennych i wojskowych otrzyma około 101 tys. osób (tj. 97% pobierających te świadczenia), przy czym około 53 tys. osób pobierających renty inwalidów wojennych i wojskowych łącznie z emeryturą, otrzyma w marcu tę emeryturę w zwaloryzowanej wysokości.
Na czym polegać będą podwyżki?
Waloryzacja świadczeń będzie dokonana poprzez pomnożenie kwoty emerytury i renty przez wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent przyznanych lub przeliczonych w myśl art. 110 ustawy o emeryturach i rentach z FUS w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających waloryzację wynosić będzie 102,3%, a dla pozostałych świadczeń 106,2%.
Przy zastosowaniu odpowiedniego wskaźnika waloryzacji podwyższona zostanie również podstawa wymiaru waloryzowanych świadczeń.
Podwyżka rent z tytułu niezdolności do pracy inwalidów wojennych i wojskowych oraz rent rodzinnych po inwalidach wojennych i wojskowych polegać będzie na podwyższeniu podstawy wymiaru tych świadczeń do kwoty 1 650,00 zł, o ile obecnie podstawa wymiaru świadczenia jest niższa od tej kwoty, a następnie obliczeniu wysokości świadczeń według odpowiednich stawek.
Nowe wysokości świadczeń najniższych
Od 1 marca 2006 r. zostaną również ustalone nowe wysokości świadczeń najniższych. Podwyższenie ich nastąpi poprzez pomnożenie obowiązujących kwot przez wskaźnik waloryzacji - 106,2%.
W związku z tym od 1 marca 2006 r. kwoty świadczeń najniższych wzrosną:
Jednocześnie z podwyżką emerytur i rent od 1 marca nastąpi waloryzacja wskaźnikiem 106,2% dodatków pielęgnacyjnych, dodatków dla sierot zupełnych, dodatków kombatanckich, dodatków kompensacyjnych, dodatków za tajne nauczanie, świadczeń pieniężnych dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnionych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, świadczeń pieniężnych przysługujących osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR, a także świadczeń w wysokości dodatku kombatanckiego. Wysokości tych dodatków i świadczeń po waloryzacji będą wynosiły:
Szacuje się, że miesięczny skutek podwyżek emerytur i rent z FUS wyniesie około 492 mln zł, z tego:
W efekcie podwyżek emerytur i rent (z tytułu waloryzacji i podwyższenia najniższej podstawy wymiaru rent inwalidów wojennych i wojskowych) oraz dodatków pielęgnacyjnych i dla sierot zupełnych przeciętne świadczenie emeryta/rencisty z FUS wzrośnie o około 69 zł.
Od jakiej kwoty bazowej będą przyznawane emerytury i renty od 1 marca 2006 r.?
Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych kwota bazowa wynosi 100% przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne w poprzednim roku kalendarzowym. Od 1 marca 2006 r. wysokość kwoty bazowej wynosić będzie 1 977,20 zł.
Kto otrzyma podwyżkę?
Szacuje się, że w wyniku waloryzacji podwyższone zostaną emerytury i renty pobierane z FUS przez około 7,3 mln emerytów i rencistów, w tym około 0,2 mln osób otrzymujących emeryturę bądź rentę z FUS łącznie ze świadczeniem rolniczym.
Podwyżki rent inwalidów wojennych i wojskowych otrzyma około 101 tys. osób (tj. 97% pobierających te świadczenia), przy czym około 53 tys. osób pobierających renty inwalidów wojennych i wojskowych łącznie z emeryturą, otrzyma w marcu tę emeryturę w zwaloryzowanej wysokości.
Na czym polegać będą podwyżki?
Waloryzacja świadczeń będzie dokonana poprzez pomnożenie kwoty emerytury i renty przez wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent przyznanych lub przeliczonych w myśl art. 110 ustawy o emeryturach i rentach z FUS w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających waloryzację wynosić będzie 102,3%, a dla pozostałych świadczeń 106,2%.
Przy zastosowaniu odpowiedniego wskaźnika waloryzacji podwyższona zostanie również podstawa wymiaru waloryzowanych świadczeń.
Podwyżka rent z tytułu niezdolności do pracy inwalidów wojennych i wojskowych oraz rent rodzinnych po inwalidach wojennych i wojskowych polegać będzie na podwyższeniu podstawy wymiaru tych świadczeń do kwoty 1 650,00 zł, o ile obecnie podstawa wymiaru świadczenia jest niższa od tej kwoty, a następnie obliczeniu wysokości świadczeń według odpowiednich stawek.
Nowe wysokości świadczeń najniższych
Od 1 marca 2006 r. zostaną również ustalone nowe wysokości świadczeń najniższych. Podwyższenie ich nastąpi poprzez pomnożenie obowiązujących kwot przez wskaźnik waloryzacji - 106,2%.
W związku z tym od 1 marca 2006 r. kwoty świadczeń najniższych wzrosną:
- emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy oraz renta rodzinna o 34,88 zł, z 562,58 zł do 597,46 zł,
- renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy o 26,83 zł, z 432,74 zł do 459,57 zł.
- renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową oraz renta rodzinna wypadkowa o 41,85 zł, z 675,10 zł do 716,95 zł,
- renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową o 32,19 zł, z 519,29 zł do 551,48 zł.
Jednocześnie z podwyżką emerytur i rent od 1 marca nastąpi waloryzacja wskaźnikiem 106,2% dodatków pielęgnacyjnych, dodatków dla sierot zupełnych, dodatków kombatanckich, dodatków kompensacyjnych, dodatków za tajne nauczanie, świadczeń pieniężnych dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnionych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, świadczeń pieniężnych przysługujących osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR, a także świadczeń w wysokości dodatku kombatanckiego. Wysokości tych dodatków i świadczeń po waloryzacji będą wynosiły:
Dodatek pielęgnacyjny, dodatek za tajne nauczanie | 153,19 zł | |
| Dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego całkowicie niezdolnego do pracy i samodzielnej egzystencji | 229,79 zł |
Dodatek dla sieroty zupełnej | 287,93 zł | |
Dodatek kombatancki, świadczenie w wysokości dodatku kombatanckiego | 153,19 zł | |
Dodatek kompensacyjny | 22,98 zł | |
Świadczenie pieniężne dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych - w zależności od liczby pełnych miesięcy trwania pracy | od 7,68 zł do 153,19 zł | |
Świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR - w zależności od liczby pełnych miesięcy trwania pracy | od 7,68 zł do 153,19 zł |
Szacuje się, że miesięczny skutek podwyżek emerytur i rent z FUS wyniesie około 492 mln zł, z tego:
- z tytułu waloryzacji emerytur i rent - około 483 mln zł,
- z tytułu podwyższenia podstawy wymiaru rent z tytułu niezdolności do pracy inwalidów wojennych i wojskowych oraz rent rodzinnych po inwalidach wojennych i wojskowych - około 9 mln zł.
W efekcie podwyżek emerytur i rent (z tytułu waloryzacji i podwyższenia najniższej podstawy wymiaru rent inwalidów wojennych i wojskowych) oraz dodatków pielęgnacyjnych i dla sierot zupełnych przeciętne świadczenie emeryta/rencisty z FUS wzrośnie o około 69 zł.
Od jakiej kwoty bazowej będą przyznawane emerytury i renty od 1 marca 2006 r.?
Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych kwota bazowa wynosi 100% przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne w poprzednim roku kalendarzowym. Od 1 marca 2006 r. wysokość kwoty bazowej wynosić będzie 1 977,20 zł.
Redakcja: Rzecznik Prasowy ZUS
Kontakt | Materiały do pobrania | Zamówienia publiczne | Konkursy ofert | Praca w ZUS | Szkolenia
Kontakt | Materiały do pobrania | Zamówienia publiczne | Konkursy ofert | Praca w ZUS | Szkolenia
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńDzięki! Również pozdrawiam!
Usuń